سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

ردپای ریاضی در چای

 

گروهی از ریاضیدانان انگلیسی در بررسیهای خود موفق شدند فرمول تهیه یک فنجان چای مطبوع را ارائه کنند.

 ممکن است بسیاری از مردم تصور کنند که تهیه یک چای عالی هنر است اما اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه اومبریای شمالی در انگلیس نشان دادند که تهیه یک چای خوب بیش از آنکه هنر باشد علم است. 

 

این دانشمندان با ارائه یک فرمول ریاضی راز تهیه یک فنجان چای مطبوع را نشان دادند.

برپایه این فرمول ریاضی، دمای مطلوب برای نوشیدن چای 60 درجه سانتیگراد است که 6 دقیقه پس از ریختن این نوشیدنی در فنجان به دست می آید. اما پس از گذشت 17 دقیقه و 30 ثاتیه، دمای چای به 54 درجه سانتیگراد می رسد که بهترین دما برای لذت بردن از آن است.

فرمول ریاضی یک فنجان چای مطبوع:

TB+ (H2O) 2mins BT+ C(10 ml) 6 mins BT= PC(OT 60°c 

توضیح علائم اختصاری:

TB یک چای کیسه ای

BT زمان دم کردن/ در این فرمول دو دقیقه

H2O آب

C شیر/ در این فرمول 10 میلی لیتر

PC یک فنجان چای مطبوع

OT دمای مناسب برای نوشیدن چای/ در این فرمول 60 درجه سانتیگراد

این دانشمندان به منظور تائید فرمول ریاضی خود، به مدت 180 ساعت در آزمایشگاه متدهای مختلف دم کردن چای را امتحان کردند و سپس از گروهی از داوطلبان خواستند که در مجموع 285 فنجان چای را بنوشند.

 

این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: “داوطلبان زمانی از یک فنجان چای لذت بردند که ما توانستیم تعادل میان تلخی و شیرینی را برقرار کنیم. یافته های ما نشان داد که 10 میلی لیتر شیر قادر است تعادل طبیعی میان تلخی و یک شیرینی ملایم را به وجود آورد. دمای مناسب برای نوشیدن 60 درجه سانتیگراد است. برای رسیدن به این دما باید 6 دقیقه از زمانی که چای با شیر در فنجان ریخته می شود گذشته باشد، اما این دما در مورد چای بدون شیر 8 دقیقه یعنی دو دقیقه دیرتر است.”

این محققان افزودند: “6 دقیقه زمان انتظار برای رسیدن به دمای 60 درجه می تواند از خطر سوختن دهان با چای جوش جلوگیری کند و به ما اجازه دهد که از مزه و عطر چای نهایت لذت را ببریم.”

براساس گزارش دیلی میل، تحقیقات نشان می دهد که انگلیسیها در هر روز 165 میلیون فنجان چای می نوشند که این میزان برابر با 60?2 میلیارد فنجان در سال است.

شما هم می توانید این کار را برای یکبار امتحان هم  که شده آزمایش کنید تا لذت بهترین چایی را برای خوردن تجربه کرده باشید.
 

 






تاریخ : شنبه 94/12/8 | 7:38 عصر | نویسنده : کلاس ششم | نظرات ()

روز پنجم اسفند ماه در تقویم رسمی کشور ایران به عنوان روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین توسی و روز مهندس نام گذاری شده است . ابو جعفر محمد بن محمد بن حسن توسی مشهور به خواجه نصیرالدین در 5 اسفند 579 در توس دیده به جهان گشود . خواجه نصیرالدین توسی شاعر ، فیلسوف ، متکلم ، فقیه ، دانشمند ، ریاضی دان و منجم ایرانی سده هفتم است . و به افتخار روز تولد این دانشمند بزرگ پنجم اسفند به عنوان روز مهندس نام گذاری شده است .

 

 

روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس

 
 






تاریخ : چهارشنبه 94/12/5 | 7:46 صبح | نویسنده : کلاس چهارم | نظرات ()
شرکت در انتخابات حق یا تکلیف؟
هم حق و هم تکلیف‏ مردم است که بیایند و سرنوشت کشورشان را به‏دست خودشان معیّن کنند؛ زیرا که کشور متعلّق به مردم است. مردم باید بیایند و با انتخاب صحیح و آزادانه، قانون‏گذارانشان را در قوّه‏ى مقنّنه معیّن کنند؛ مجریان خودشان را با ترتیبى که در قانون معیّن شده است، معیّن کنند. این حقّ مردم است و متعلّق به آن‏هاست؛ اما تکلیف‏ هم هست.
تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391 ساعت 11:22
انتخابات بعنوان مهم‌ترین عرصه حضور مردم در صحنه تصمیم گیری برای تعیین سرنوشت خویش در جوامع مردم سالار شناخته می‌شود، در نتیجه، انتخاب نامزدهای مورد نیاز برای تصدی مسئولیت‌ها اهمیتی معادل تعیین آیندة یک نظام و مملکت را دارد.
تاریخ : سه شنبه 94/12/4 | 9:59 صبح | نویسنده : کلاس چهارم | نظرات ()

حکمت شماره288

   قال علی (ع) : 

اذا أرذلَ اللهُ عَبدآ حظرَ عَلیهِ العِلمَ .  

علی (ع) فرمودند :

           هرگاه خداوند بنده ای را خوار خواهد اورا از

                آموختن علم باز دارد .                                                     

                                                                                                                   باقری






تاریخ : دوشنبه 94/12/3 | 9:14 صبح | نویسنده : کلاس پنجم | نظرات ()

کودک و والدین و تکالیف شب دوست نداشتنی!

تکلیف شب کودک, انجام ندادن تکلیف شب,تکالیف دانش آموزان

 وقتی والدین به تکلیف شب بچه ها علاقه و توجه فعالانه ای نشان دهند، بچه ها در مدرسه موفق تر خواهند بود. این به بچه ها نشان می دهد که آنچه انجام می دهند مهم است.

البته کمک به تکلیف شب نباید بدین معنا باشد که بچه چندین و چند ساعت روی میز خود خمیده بماند. والدین می توانند با کمک به مهارت های مطالعه و سازماندهی و توضیح یک مسئله سخت یا تشویق بچه به کمی استراحت، از او حمایت کنند. در این میان، شاید والدین هم چند چیز از کتاب های او یاد بگیرند!

در اینجا چند توصیه و راهنمایی برای هدایت بچه ها در انجام تکلیف شب آورده ایم:

ادامه مطلب...




تاریخ : شنبه 94/12/1 | 11:33 صبح | نویسنده : کلاس چهارم | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.